Kenapa Beli Emas di PublicGold?

Mesti ramai yang nak tahu, kenapa saya asyik promote beli emas dan perak fizikal di Public Gold dan bukan kedai emas lain. InsyaAllah saya akan terangkan secara ringkas dalam post ini.

Kenapa beli emas dan perak fizikal di Public Gold?


  • Satu-satunya syarikat yang menghasilkan produk emas fizikal yang diiktiraf oleh "Malaysian Book of Records".



  • Satu-satunya syarikat jual-beli emas fizikal yang diiktiraf Bank Negara Malaysia kerana menjalankan urusniaga jual-beli emas dan perak fizikal secara tulen.
  • "Always Ready Stock" (memiliki kilang emas pembuatan emas fizikal sendiri di Seberan Perai, Penang!).
  • 24 jam sehari, 7 hari seminggu, "online buy and sell system" (Klik Sini untuk keterangan lanjut).
  • Satu-satunya kedai emas yang menawarkan pembayaran secara ansuran selama 4 bulan dan 0% faedah atau "interest"!
  • Beli emas, dapat emas fizikal, bukan dapat buku akaun kertas. Semua produk emas dan perak ada sijil ketulenan daripada "Assayer" yang diiktiraf.

Harga emas dan perak yang paling rendah berbanding syarikat emas yang lain (kerana mempunyai kilang sendiri).


  • Susut nilai (nilai kerugian yang kita tanggung semasa nak jual balik emas kita) yang paling rendah berbanding syarikat-syarikat emas yang lain:

Note: Majoriti kedai emas fizikal yang lain akan mengenakan susut nilai sebanyak 20% secara puratanya untuk produk gold-bar dan barang kemas emas 916 mereka. 


  • Public Gold sentiasa beli balik produk emas Public Gold yang kita jual balik walaupun emas yang kita simpan tadi ada kesan calar, kemek, atau bengkok.
Note: Kebanyakan atau hampir semua kedai jual beli emas selain Public Gold tidak mahu terima kembali produk emas yang kemek, bengkok, atau calar. Ini kerana kedai-kedai emas ini tidak mempunyai kilang sendiri, tidak seperti Public Gold yang boleh membeli kembali semua emas-emas tadi untuk dicairkan dan dileburkan di kilang untuk menghasilkan semula produk emas yang baru. Public Gold juga mengamalkan bisnes secara "High Integrity" di mana jika boleh jual pada orang ramai, sudah tentu boleh beli semula daripada orang ramai!
  • Emas Public Gold yang kita beli tiada seal, jadi ianya bebas untuk diuji ketulenan dan bebas dipajak di ar-Rahnu ketika kita memerlukan wang segera tanpa menjual emas kita.
Note: Semua produk emas Public Gold diterima di ar-Rahnu Bank Rakyat dan juga ar-Rahnu Pos, bermaksud semua produk emas Public Gold sudah diiktiraf ketulenannya.